مقالات مقالات .

مقالات

اهمیت مراقبت‌های بهداشتی در دانش‌آموزان

آموزان و سلامت آنان بپردازیم

پلتفرم تبلیغات ویدیویی طاووس

 


جشنواره تابستانه دسرهای فرمند را از دست ندهید

 


دریافت تخفیف

 


مشکلات بهداشتی دانش آموزان

مربیانی که به کار مراقبت‌های بهداشتی مدارس مشغول‌اند علاوه بر شناخت زمینه‌های مختلف بهداشت مدرسه و دانش‌آموزان و احاطه بر مسایل متنوع و کیفیت مناسب عرضه و بیان آموزش بهداشت، وظیفه اساسی دیگری نیز بر عهده دارند که عبارت از توجه به مراقبت‌های فردی دانش‌آموزان است… این مراقبت‌ها سه زمینه جدا از هم دارد:

 


• ایجاد کمک‌های اولیه بهداشتی برای دانش‌آموزانی که در مدرسه دچار حادثه یا مشکلی شده و به نوعی نیاز به اقدام فوری پیدا کرده‌اند.

 


در این مورد پس از انجام خدمات اولیه بهداشتی و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت و اطمینان از افزایش امکان و احتمال بهبودی باید نسبت به مطلع کردن والدین دانش‌آموز مصدوم و انتقال وی به خانه یا مراکز درمانی اقدامات لازم صورت گیرد.

 


مشکلات بهداشتی دانش آموزانمشکلات بهداشتی دانش آموزان

• شناخت مشکلات بهداشتی دانش‌آموزان از طریق بیماریابی با معاینات بهداشتی متناوب • مراقبت‌های لازم بهداشتی از دانش‌آموزانی که در کار بیماریابی مشکلات پنهان و یا پیدای آنها کشف و مشخص شده است و باید به نحو مستمر و صحیح تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرند و از خدمات خاص بهداشتی درازمدت برخودار شوند.

 


• جلب همکاری آموزگاران مدرسه در جهت شناسایی دانش‌آموزانی که مشکوک به مشکلات فراگیری بوده و یا احتمالا از بهره‌هوشی کمتری برخوردار هستند و سپس معرفی این کودکان به مراکز سنجش تست‌های هوشی یا به پزشکان متخصص اعصاب و روان به وسیله مذاکره و جلب نظر والدین نسبت به پیگیری این مسایل، شناخت مشکل و چگونگی راه‌حل آن.

 


• جلب همکاری آموزگاران مدرسه در جهت شناسایی و معرفی دانش‌آموزانی که به نحوی مبتلا به کندی درک و دریافت و یا افت تحصیلی هستند و توجه بیشتر به کشف علت یا علل آن از طریق مصاحبه با والدین در زمینه پیدا کردن عوامل آن.

 


بیشتر بدانید از بهداشت دانش آموزان

۱-قوانین مدرسه را بشناسند و به آن احترام بگذارند.، نه تنها موجب حفظ سلامت فرزندانشان می شوند بلکه به ارتقای سلامت جامعه نیز کمک خواهند کرد.

 


۲- وسایل شخصی مانند لیوان و دستمال را هر روز به همراه خود به مدرسه ببرند.

 


۳- برای نوشیدن آب در مدرسه از لیوان خود استفاده کنند.

 


۴- برای بهداشت فردی خود اهمیت قائل شوند و حداقل دو باردر هفته حمام کنند، موهای خود را مرتب نگه دارند، جوراب های خود را مرتب بشویند و با ظاهری آراسته به مدرسه بروند.

 


۵- به تغذیه خود در مدرسه اهمیت بدهند و از مصرف مواد خوراکی کم ارزش مانند پفک خود داری کنند و برای میان وعده از لقمه های خانگی،خشکبار ومغزهایی مانند گردو،بادام،فندق وپسته ومیوه های خشک مانند انجیر،کشمش وبرگه های هلو زردآلو و یا میوه های پوست کندنی که خوراکی های سالم ومفیدی هستند استفاده کنند.

 


۶- اگر مواد خوراکی میان وعده را از بوفه مدرسه (پایگاه تغذیه سالم) تهیه می کنند، مواد خوراکی را بخرند که دارای بسته بندی، مهر استاندارد و نشانی محل کارخانه باشد.

 


۷- از فروشندگان دوره گرد اطراف مدرسه خوراکی نخرند.

 


۸- صبح ها قبل از رفتن به مدرسه، حتما صبحانه بخورند تا برای فراگیری درس ها انرژی داشته باشند

 


نکات سلامت دانش آموزان و مشکلات بهداشتی دانش آموزان

۹- مسیر خانه تا مدرسه را یاد بگیرند و برای رفت و آمد از مسیرهای مستقیم استفاده کنند.

 


۱۰- در مسیر خانه به مدرسه و بالعکس، از صحبت کردن با افراد ناشناس و سوار شدن به خودرو غریبه ها و مشکوک خودداری کنند.

 


۱۱- در هنگام عبور از عرض خیابان، از مکان های خط کشی شده یا پل عابر پیاده استفاده کنند.

 


۱۲ – در هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی مدرسه نکات بهداشتی را رعایت کرده و پس از استفاده دست های خود را با آب و صابون بشویند.

 


۱۳- مدرسه را خانه دوم خود بدانند و آشغال خود را در سطل زباله بیندازد.

 


۱۴- خواب و استراحت کافی داشته باشند، شب ها زود و به موقع بخوابند تا بتوانند صبح ها به موقع از خواب بیدار شوند و با نشاط باشند.

 


مشکلات بهداشتی دانش آموزانمشکلات بهداشتی دانش آموزان

۱۵- برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنند که بتوانند حرکات ورزشی انجام دهند.

 


۱۶- به منظور حفظ سلامت پاها از کفش مناسب سن و فصل استفاده کنند.

 


۱۷- اصول درست نشستن و درست ایستادن را رعایت کنند تا از بروز بد شکلی های اندام در آینده جلوگیری شود.

 


۱۸- اگر برای حمل کتاب های درسی از کوله استفاده می کنند، برای جلوگیری از صدمه به ستون فقرات، از کوله هایی که در دو طرف بند دارند، استفاده کنند و وزن کوله را از ۱۰ درصد وزن بدنشان سنگین تر نکنند.

 


۱۹- در برنامه های بهداشتی مشارکتی شرکت کنند و با گروه های بهداشتی در مدرسه مانند بهداشت یاران همکاری نمایند.

 


۲۰- در صورت بروز هر گونه آسیب و صدمه در مدرسه به مربی بهداشت یا مسوولان مدرسه مراجعه کنند.

منبع: /https://persianv.com


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۵۹:۲۰ توسط:admin موضوع: نظرات (0)